Sabtu, 24 November 2012

satu yang pasti


masa sekolah tadika, mereka bertanya
kau nak jadi apa pabila dewasa ?
aku jawab ; doktor, polis, cikgu
tanpa tahu apa kejadah satunya itu


masa sekolah menengah, mereka bertanya lagi
kau nak jadi apa pabila dewasa ?
aku jawab ; jurutera, arkitek, akauntan
tanpa tahu apa kejadah satunya itu


dan tak pernah aku jawab dengan satu yang pasti !


sekarang, menjelang dewasa, mereka bertanya lagi
tapi kali ini, mereka mahu sesuatu yang realiti, bukan fiksi
jawapan yang serius, jawapan yang mati
dan aku jawab : aku tak tahu !
dan memang aku tak tahu, celaka !


ini bukan masanya untuk membuat keputusan yang penting, genting
antara kiri atau kanan
antara depan atau belakang
ini masanya untuk membuat kesilapan !


naik salah bas, sesat ditempat asing, chill
jatuh cinta, lagi, lagi, lagi dan lagi
ubah persepsi diri, dan ubah lagi, dan ubah lagi sampai mati
hey tolol, tiada apa yang kekal kan ?


maka, buatlah berjuta kesilapan
sesatlah banyak kali hingga masuk ke hutan, walau ke bulan
dan pabila sampai satu hari nanti, mereka akan bertanya lagi
kau nak jadi apa ?


aku akan jawab dengan satu yang pasti

Tiada ulasan:

Catat Ulasan